För den som gillar att kolla in reklamen som poppar upp i de
flesta program har reklamen för Telenor lockat fram sköna garv i TV-soffan. Den
visar på ett humoristiskt sätt hur ett affärsmöte med japaner kan ta en oväntad
riktning på grund av både en språklig och kulturell förbistring. När jag var
grabb på 70-talet sa vi att det var förunderligt vad generationen innan oss
fått uppleva i form av nya innovationer som tåget, flyget, TV, radio,
elektricitet och några saker till som jag inte kommer på just nu. I den
verklighet vi levde i då, kändes det som att så mycket mer kunde ju inte hända
och sådana grejor som datorer och mobiltelefoner fanns inte i begreppsvärlden
(även om första embryot till en Mac höll på att utvecklas). Den enda som såg
dessa saker komma var väl Jules Verne redan på 1800-talet, men det visste alla
redan då att det var rena fantasier. Båtar under vatten och resor till månen var
ju något helt tossigt…
Vad har denna utsvävning då med en reklamfilm från Telenor
att göra tänker du. Jag har ett intresse av språk eftersom jag i mitt yrke
lever i en värld av språk och märker att tekniken har gjort stora framsteg med
att få människor att kommunicera. Dock glömmer vi ofta bort den kulturella sidan som
får stå tillbaks för just tekniken och vår övertro på att denna är lösningen på
precis allt man kan tänka sig. Och nu kommer jag till saken att just detta
framställs på ett utmärkt sätt i Telenors film och jag är övertygad om att
bristen på förståelse för andra seder och kulturer fått affärer att ta längre
tid än nödvändigt och i värsta fall har det inte blivit något avslut alls. På
de korta sekunder filmen visas målar jag upp en bild inom mig om engagemanget
inför ett sådant möte som beskrivs i filmen. Först en lång tids bearbetning av
prospekt. Sedan en inbjudan och all förberedelse som behöver göras inför ett
besök av en viktig kund från Japan. Jag föreställer mig valet av hotell och
restauranger, vilka platser som ska besökas och i detta fall en runda golf på
en sannolikt väl vald golfbana med spelet anpassat så att kunden som av en
händelse får vinna... Och så faller det hela på att man förlitar sig på en
teknik som möjligen duger till att beställa mat på en restaurang i ett land där
man inte talar språket. Min poäng med detta inlägg är att den mänskliga
kunskapen i detta exempel har ett värde långt över tekniken och att den
sistnämnda i vissa fall snarare stjälper än hjälper…
Följ länken och se själv!
Följ länken och se själv!
http://www.youtube.com/watch?v=_V2L4kzrjH8
Vill du veta mer om oss? Klicka på länken under.
http://www.comactiva.se
Vill du veta mer om oss? Klicka på länken under.
http://www.comactiva.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar