.

.
.

fredag 14 oktober 2016

Kängurusafari i Österrike!

Staden Auckland på Nya Zeeland,
inte staden Oakland i Kalifornien
Jag ber på förhand om ursäkt till alla österrikare och australiensare som eventuellt kan ha tagit illa upp av titeln. Jag vill inte säga att det var meningen, inte helt i alla fall. 

Det går ett envist rykte om att folk utanför Sverige och då kanske särskilt i U.S.A. ibland har svårt att skilja Sverige och Schweiz åt. Jag klandrar de inte, namnen är faktiskt oerhört lika varandra och är väl lite samma sak som det ganska vanliga problemet att skilja på höger och vänster. När jag reste till Sydamerika blev det ännu värre med namnen. Det spanska namnet för Sverige är Suecia och för Schweiz är det Suiza. När folk frågade började till och med jag tvivla på varifrån jag kom.

Mer sällsynt, men ändå förekommande har det varit att folk tror att jag kommer från regionen Swaziland i Sydafrika och jag brukar då nicka glatt och dra den enda fras jag kan säga på afrikaans: "My skeertuig is vol palings" ("my hovercraft is full of eels" från Monty Pythons "Dirty Hungarian Phrasebook).

Giraffen - ett vanligt djur i Sverige 
Hur som helst. Det är inte lätt att hålla reda på alla länder och platser i världen och man kan inte alltid kräva att folk vet allt om allt. Jag vet folk som enda in i vuxen ålder har trott att man talar spanska i Brasilien, att Auckland är en hamnstad i Kalifornien och att man kan gå på kängurusafari i Österrike eftersom namnen Austria - Australia minst sagt påminner om varandra. Vanligtvis vållar dessa misstag inte några större problem, mer än möjligtvis lite sårad stolthet, men ibland kan det faktiskt gå riktigt åt pipan. 1993 blev ett koreanskt par på smekmånaden varse om exakt hur viktigt det är att ha koll på platserna i världen. 

Paret hade i Stockholm köpt ett par tågbiljetter till romansens hemstad: Venedig (personligen anser jag att Paris kommer först på andra plats). De kom emellertid att missa den italienska gondolstaden med lite drygt 280 mil för att i stället hamna i den norrländska orten Vännäs. Misstaget låg i att den engelska motsvarigheten till Venedig: Venice, låg väääääldigt nära namnet Vännäs när det uttalades. Med Kurt Vonneguts ord: "så kan det gå".

Så ja, ibland kan det vara värt att ha koll på geografin. I fall du till exempel planerar att besöka Comactiva i Göteborg - eller Gothenburg på engelska - så kolla biljetten en extra gång så att det inte i stället står "Gotham" som destination. Gotham är nämligen staden som Batman bor i och enligt serierna är det inte alltid ett så jättetrevligt ställe.









I Österrike grillar man bbq och säger "mate"
till varandra, om man får tro Jim Carrey från filmen "Dum, dummare"







Trevlig helg önskar Comactiva!


Vill du veta mer om oss? Klicka på länken nedan!

http://www.comactiva.se

Källor:

http://www.vk.se/plus/1413918/venice-blev-vannas-jo-det-ar-sant

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar