.

.
.

onsdag 15 februari 2017

Tio språk du förmodligen aldrig har hört talas om. Del 6: Navajo code

Jag kan börja med att berätta hur mitt stora intresse för språk väcktes. Jag var ett av alla de barn som växte upp med föräldrar som runt julafton började tala på andra språk för att i lugn och ro kunna planera för julaftons alla hemligheter. Detta utan att någon nyfiken pojkspoling skulle kunna lägga sig i. Jag minns att jag tyckte det var oerhört spännande att försöka lista ut vad de sa och när jag blev allt duktigare på engelska fick mina stackars föräldrar istället gå över till franska. Detta ledde i sin tur till att jag blev ännu mer manad att lära mig språk. 

Språk är att knäcka koder och jag är knappast den enda som har fascinerats av detta. I onda tider har man till och med varit så illa tvungen. Den tyska kodmaskinen Enigma känner ni säkert till, men något som kanske inte lika många har hört talas om är "navajo-koden", ett kodspråk framtaget ur navajoindianernas ursprungsmål under andra världskriget. 


Navajo-kodarna skyddades i strid av beväpnade soldater
Året är 1942. I Europa rasar kriget. I Hitlers Tyskland deporteras människor till Auschwitz i en rasande fart och några mänsklighetens allra gräsligaste gärningar äger rum över hela världen. På andra sidan Atlanten befinner sig USA i en typisk problematik för krigstider. Japanska spioner avlyssnar, avkodar och avslöjar viktiga strategier innan de sätts i verket. I desperation efter ett alternativt kommunikationssätt, hör man av sig till Philip Jonsson, förbindelseman mellan regeringen och navajoindianernas flera reservat i landet. Jonssons förslag lyder: 

Varför inte kommunicera med indianspråket navajo?

Språket navajo talas endast; någon skrift finns inte och språkets svåra översättning gjorde livet surt för japanska spioner och tyska antropologer. USA rekryterade 400 talare av navajo-engelska och man skapade tillsammans ett kodspråk med mer än 200 nya termer, oftast krigsinspirerade sådana. "U-båt" till exempel blev "järnfisk" på navajo, "stridsvagn" blev "sköldpadda" etc. Navajokoden blev många gånger avgörande för krigets utfall. En av de mer kända framgångarna var intagningen av den japanska ön Iwo Jima 1945, en framgång som många hävdar var enbart tack vare kodspråkets användning. 
Slaget om Iwo Jima blev en triumf för amerikanerna
tack vare navajo-koden.







År 2001 belönades de tre sista kodtalarna med amerikanska Kongressens guldmedalj för sina insatser och ett år senare gjordes även en film, Windtalkers, inspirerad av händelserna. 









Nästa gång:
Säg det med en sång brukar man ju säga, men i vissa gamla inkabyar skulle uttrycket kanske hellre lyda: säg det med en knop. Läs om Quipu, symbolspråket som kunde utläsas i knopar knutna på ett speciellt sätt.


Vill du veta mer om Comactiva och våra språktjänster? Klicka på länken nedan

www.comactiva.com

Källor:

http://www.aftonbladet.se/kultur/article10461954.ab
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/sista-navajo-kodaren-har-avlidit

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar